קורסים

מנהל, העובד שלך נדרש לרתך לעיתים?

זה הזמן למבדק ידע - הדפס את השאלון המצורף ותראה מהי רמת הידע שלו.

לפי רמת התשובות שלו, תוכל לדעת האם נדרשת עבורו הרחבת ידע. 
זכור - אם הוא לא מוסמך – הוא לא מרתך!

בהצלחה

המכללה לריתוך, חותמת תעודת רתך מוסמך

לא מוסמכים – לא מרתכים

לחצו להורדה

זה הזמן למבדק ידע - הדפס את השאלון המצורף ותראה מהי רמת הידע שלו.

לפי רמת התשובות שלו, תוכל לדעת האם נדרשת עבורו הרחבת ידע.
זכור - אם הוא לא מוסמך – הוא לא מרתך!

בהצלחה

המכללה לריתוך, חותמת תעודת רתך מוסמך

לא מוסמכים – לא מרתכים

לחצו להורדה

נשמח להרחיב בנושא

  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

למידע נוסף וייעוץ חינם התקשרו אלינו לטלפון מספר 074-70-30-600 או השאירו פרטים ונחזור אליכם.

מבדק ידע לעובד בריתוך - תשובות

בטיחות

  1. 1
    אסור לעולם להשחיז על דופן דיסקת המשור שורף / דיסק חיתוך (ההשחזה אסורה) . הסיבה לכך היא מכיוון שקיימת שכבת רשת אחת / שניים (בניגוד לדיסק השחזה שמחוזק עם יותר רשתות) שמהוות שכבת בסיס לגרגרי האבן המאוגדים בשרף. בהישחק שיכבה זו הדיסק יכול  להתפרק ממרכזו ולגרום לפציעה ואף למוות. בדיסקים אלו מותרת נקודת המגע רק בהיקף הדיסק כך שהחיתוך או הבלאי יעשו רק בשפת ההתקפה של הדיסק. כמובן שהחיתוך יעשה  (בניצב לעובד) בקו ישר אחד ללא פיתולים היכולים לשבור את הדיסק הדק במרכזו ולגרום לפציעות ומוות.
  1. 2
    אסור לעבוד בריתוך לבד, לכן העוזר אמור להיות מוכן עם מטף או צינור מים לכיבוי. במקביל נשכבים על הרצפה ומתגלגלים לכיבוי הלהבות ו/או נעטפים בשמיכת כיבוי לחנוק את הלהבות – במידה וניתן מורידים את הבגד ומתרחקים והאחר מכבה את הלהבות. כשהבגד עולה באש ואני בקרבת ברז או מטף אשתמש בהם, במידה וקל לי להוריד את הבגד זה עדיף,  וגם אז אפטר מהבגד כמובן, בהתחשב בתנאי סביבה דליקים/נפיצים. כמו כן, יש לקרוא מיד לעזרה.
  2. 3
    התשובה הנכונה היא א' - מאחר ואבן השחזה או דיסקים לסוגיהם מורכבים מדבקים וחלקיקים, אנו נצטרך שחוזק ההדבקה יהיה גדול יותר ממהירות הסיבוב (כוח האנרציה המופעל בעת סיבוב) – לכן נבחר תמיד מהירות סיבוב לדיסק או לאבן גדולות יותר מהמכונה שמסובבת אותן.
  3. 4
    פריטים דליקים, לא אסופים, נפיצים כגון מצית סיגריות. בכל מקרה עדיף כיסים עם כסוי למנוע מגיצים לחדור לבגד.
  4. 5
    לחץ כאן להרחבה בנושא. קישור להיערכות למניעת שריפה במחלקת אחזקה.
  5. 6
    ככלל עדיף להשתמש בחביות חדשות ולא משומשות, אם אין ברירה יש לפעול כך:
  1. 1
    לוודא כי החבית ריקה מתכולה.
  2. 2
    מנקים את החבית ע"י שטיפה במים וחומירם אחרים ( יש לשים לב לאן שופכים את המים ושאריות החומר – אסור לשפוך לביוב ביתי).
  3. 3
    מסירים את הפקק (אם אין פקק - מבצעים חתך ראשון על ידי משור ידני וקירור במים ולא בברנר או חשמלי ) ובודקים את האווירה בחבית – ריחות חריפים / חזקים, ו/או על ידי גלאי גזים לבדוק אם קיימת נפיצות.
  4. 4
    אם הכל תקין אפשר לחתוך בבטחה.
  1. 7
    התשובה הנכונה ד: אטמי אוזניים, משקפי מגן ומגן פנים.
  2. 8
    לא ניתן להשתמש במשקפי שמש במקום מסיכת ריתוך על מנת לרתך.

מטרת השימוש בזכוכיות כהות בעת ביצוע עבודת ריתוך וברנר היא לשמירה על העניים והראיה לאורך שנים.
ישנן 13 דרגות כהות:

  • דרגות 0-3 הן דרגות הזהות למשקפיים רגילות לצורך ראיה או הגנה עם הגנת שמש. דרגה 0 שקוף, דרגה 3  הגנת שמש בדרגה מקסימלית ומה שבינהם.
  • דרגות 4-7 הן דרגות כהות לשימוש בברנר.
  • דרגות 8-13 הן דרגות כהות לריתוך.

דרגת הכהות נקבעה לפי רגישות העין ועוצמת האור (חום/אמפר) המשמש לפעולת הריתוך. ככל שעוצמת החום גבוהה יותר רגישות העין עולה ולכן נצטרך דרגת כהות גבוהה יותר לשמירה על העניים.

  1. 9
    ממש לא! המשקפיים חייבות להיות בעלות תקן בטיחות ובנוסף צריכים לעמוד בתקן בליסטי על מנת גם לעמוד בעוצמת הפגיעה וגם להיות אטומות לחדירת הגופים העפים.
  2. 10
    ד' - כל התשובות נכונות.

ריתוך אלקטרודה ו/או מיג מסגרות קלה וכבדה

  1. 1
    אין לכופף אלקטרודה שכן בכיפוף נסדק או נופל הציפוי ואין הוא מגן על אמבט הריתוך כנדרש ועלול לגרום בעת הריתוך להידבקות או נקבוביות או שריפה של חומר הרתך והעובד. תוצאות כגון אלו פוגמות באיכות תפר הריתוך. ניתן לכופף אך ורק בחלק החשוף אך יש לוודא שלא פוגעים בציפוי.
  2. 2
    התשובה ב: z4(E7018).
    אלקטרודות דלות מימן צריכות לפני שימוש חימום מקדים של שעתיים לפחות בטמפרטורה של 300 מעלות צלסיוס ולאחר מכן עד לביצוע עבודה לשמור בטמפרטורה של 110 מע"צ במידה והאלקטרודה הוצאה מהתנור מותר להשתמש בה בתוך פרק זמן של 4 שעות.
    לפני עבודה עם כל אלקטרודה יש לבדוק האם יש דרישות קדם לעבודה עם האלקטרודה – פרטים יופיעו על האריזה או במדריך. קיימים סוגים רבים של אלקטרודות המחייבות חימום מקדים כמו – אלקטרודות דלות מימן, אלקטרודות לריתוך פלדות אל חלד, אלקטרודות לציפוי קשה ועמידה בשחיקה, אל ברזליות ויציקות. ניתן לקבל את הפר ההדרכה הטכני של זיקה במכללה ו/או להורידו מהרשת – חשוב מאוד להקפיד על ייבוש אלקטרודות מאחר ואם לא עושים כך עלולים להיות פגמים בריתוך הפוגעים בחוזקו ואיכותו של המוצר הסופי.
  3. 3
    התקדמות מהירה מידי במיג עם גז co2 התקדמות מהירה בריתוך עלולה ליצור אי התכה של 2 המדרים וקבלת תפר צר ומבנה מאורך.
    תשובה: לאלקטרודה E6013 – החוזק הוא 60KSI , לאלקטרודה ER70S – החוזק הוא 70KSI.
    חוזק האלקטרודה הינו 2 הספרות הראשונות בקידוד האלקטרודה לפי השיטה האמריקאית, ראה הרחבה במדריך הטכני של חברת זיקה.
  4. 4
    לא. מומלץ להשתמש רק בגזים אינרטיים, או בגזים עם פעילות כימית מוגבלת.
    בפעולת ריתוך אנו נרצה כי הגז ישמש לתפקידו כמגן מהסביבה החיצונית ולא יתערב כימית בתהליך הריתוך ולכן הגזים צריך שיהיו גזים אדישים לפעולת הריתוך מתוך העדפה לגזים אנרטים או גזים שיתרמו לתהליך בניקיונו.

ריתוך TIG בגבוי גז ארגון נירוסטה/אלומיניום

  1. 1
    השלבים הנדרשים לכוון רתכת TIG :
  1. 1
    בחירת אלקטרודת טונגסטן על פי החומר אותו על פי עוביו וצורת המחבר שלו בעובי הרצוי והשחזתה בהתאם. נתאים חרסינה מתאימה.
  2. 2
    בחירת הגזים בהם נשתמש הן להגנה והן לגיבוי.
  3. 3
    בחירת סוג הזרם ישר או חליפין .
  4. 4
    בזרם חליפין תדר קשת , איזון הקשת (ac balance)
  5. 5
    קצב התחלת הקשת בתחילת הריתוך וקצב דעיכת הקשת בסיומו.
  6. 6
    בחירת האמפרז' הנכון.
  1. 2
    צורת החוד בקצה אלקטרודת הטונגסטן משפיעה על רוחב/עומק הקשת. נתאים את צורת קצה האלקטרודה לפי חומר, עובי וצורת המחבר.
TIG
  1. 3
    זרם חילופין AC אשר מחליף את כיוון זרימתו באופן מחזורי על פי התדירות שלו, שובר את שכבת תחמוצת האלומיניום שעל פני החלק, ואשר מהווה חיץ מפריע לאיחוי של שני החלקים המרותכים. התחמוצת המפוררת נכנסת אומנם לתוך המתכת הנוזלית, אך בגלל עובייה הדק והמתפורר אינה מהווה בעיה בחיבור.
  2. 4
    סיליקון קרביד - חומר קרמי קשה, עלול להינעל בפלב"ם כגרגרי השחזה, והפחמן הנמצא בקרביד חודר בעת הריתוך למתכת ופוגע ביכולת העמידה שלה כנגד קורוזיה כימית. לכן השחזת פלב"ם - בדיסקים העשויים תחמוצות של מתכת למשל אלומיניום אוקסיד, צרקוניום אוקסיד וכדו'.
  3. 5
    השיטות להסרת תחמוצת אלומיניום מחלקים לפני הריתוך:
  1. 1
    שיטה מכנית: מברשות חוטי נירוסטה, עיבוד שבבי.
  2. 2
    שיטה כימית:  טבילה בתמיסות כימיות לעיכול התחמוצת ואחר כך שטיפה וייבוש.

הזמן המותר לחשיפה בין גמר ניקוי הריתוך, נע בן 8 שעות ועד 24 שעות תלוי בתקן לפיו מרתכים.

ריתוך כללי

  1. 1
    גילוון הוא ציפוי אבץ ותכליתו להגן על המתכת אותה הוא מצפה.

הגילוון יוצר 3 בעיות והן:

  • מכיוון שהאבץ ניתך ב 419.5 מעלות צלסיוס (במיוחד בגילוון חם אשר בו מטבילים את הפלדה, אבץ מותך ולכן נוצרת שכבה די עבה של ציפוי) כשאנו באים לרתך, החום הכמוס של האבץ מקרר לנו את אמבטיית הריתוך, ולכן יש צורך לרתך באמפר גבוהה יותר. ולאחר שהחום הכמוס מתכלה אנו נשארים עם זרם גדול מן הנדרש הפוגע בריתוך ובמתכת.
  • האבץ היא מתכת רכה החלשה מן הפלדה שילובה בריתוך מחליש אותו.
  • הגילוון מוציא נדף רב הפוגע בבריאות וגורם להרעלת אבץ עם תופעות של חום.

לכן מומלץ להשחיז את שכבת האבץ מהאזורים אותם יש לרתך כדי להגיע לתוצאות מיטביות.

  1. 2
    אף פעם! אסור לקרר חלק מרותך על ידי קירור במים. קירור גורם לשינוי מטלורגי ולא רצוי, כגון חיסום, סידוק, הפוגע במבנה ובתכונות מכניות.
  2. 3
    אזור השפעת החום, הוא אזור חומר האם הסמוך לגבול אמבט הריתוך, שלא עבר התכה, אך עבר חימום רב, ולכן חל בו שינוי בגודל גרעיני המתכת, וכתוצאה מכך ירד החוזק באזור זה, דבר המשפיע על חוזק הריתוך כולו. באנגלית נקרא HAZ.
  3. 4
    תופעת "קשת חבוטה" (ARK BLOW), נובעת כאשר חלק אחד או שניהם ממוגנטים, ומשפיעים על כיוון הקשת. על מנת להתגבר על כך יש לבטל את המגנוט – במגנוט נמוך ניתן על ידי שימוש בזרם חליפין לבצע את פעולת הריתוך במגנוט חזק יש לבצע חישובים ולהתייעץ עם גורם מוסמך. חלקים ממוגנטים ניתן לצפות שיהיו בחלקים סובבים או בחיכוך עם מתכות כמו צירים גלגלי הינע לסוגיהם.
  4. 5
    הקפדה על כללי ריתוך נכונים סביר שימנעו חדירת מימן לתפר הריתוך, כמעט כל מקור אפשרי לחדירת מימן למתכת התפר, יש למנוע אותו: לחות, מים, שמן, גריז, צבע, חלודה - יש להסיר לפני הריתוך. אטום המימן שהוא הקטן ביותר בטבע, הינו בעל כושר חדירות גבוה, וגורם לפריכות המתכת, סדקים – פגמים שפוסלים את הריתוך.
  5. 6
    מימדי הריתוך נקבעים על בסיס 3 גורמים, חום, חומר וביצוע
  • חום – כמות החום המושקעת המקסימאלית שמותר להשקיע בחומר – למניעת שריפת המתכת (כמה תפרים/זחלים גודל תפר/זחל).
  • חומר – עוביו של החומר הינו גורם חשוב גאומטרית למול צרכי התיכנון במבנה התפר בהתחשב בכמות חום המושקעת – לכן יש מחברים שונים מכונים לפי אותיות אלפבית לועזי כ V,K,Y,J וכד'.
  • ביצוע – המתכנן חייב לבחון את יכולת הרתךמבחינת ביצוע למול עובי החומר ושיטת הריתוך שהוגדרה. – יכולת ריתוך במיג לעומת אלקטרודה מצריכה מקום שונה במאחז היד ו/או הכנסת הידית – בלי קשר לאלקטרודה עצמה והצתת הקשת.

כלל אצבע

מעל 4 מ"מ תמיד יהיה מדר, מעל 12.7 מ"מ המדר לא יכול להיות מסוג V.

  1. 7
    הכנסת היסוד כרום (Cr) אל תמיסת הברזל בבית היציקה, בכמות של לפחות 11% הופכת את הפלדה לפלדת אל חלד. מנגנון ההגנה כנגד חלודה המבוסס על הקשר הכימי שהכרום יוצר עם החמצן שבאוויר בצורת שכבת מגן דקה ביותר אך רציפה וצמודה היטב לפלדה שנוסחתה: 3D Cr2 שכבה זו מונעת מהחמצן להתחבר לפלדה וליצור חלודה.
  2. 8
    ריתוך שורש – הינו ריתוך המשלים את מלא עובי חומר הרתך בחלק המרותך – ובמידה והריתוך נעשה נכון על פי התקינה חוזק תפר הריתוך יהיה בודאות גבוה מהמתכת שרותכה ובכך המתכנן יכול להיות רגוע ושקט וגבי חוזק המבנה אותו תכנן.

ריתוך השורש בחיבורי צנרת הינו התפר הראשון המחבר את "פני השורש" של שני הצינורות. בדרך כלל זהו התפר שאין אפשרות לתקנו מהצד הפנימי של הצינור, ולכן החדירה שלו צריכה לסגור לגמרי את המרווח של הצינורות אל תוך החלל שלהם, אך לא לעבור חדירת יתר (המקטינה את המעבר בצינור). כמו כן ריתוך השורש הוא התפר שבא במגע עם הנוזל או הגז שיזרום בצינור. ולכן יהיה נתון לתקיפה כימית כלשהי, ובכך ישנה חשיבות רבה לאיכותו של תפר השורש,  וניקיונו מפגמים.

  1. 9
    ברזל יציקה מכיל כמות גבוהה של פחמן: 2% - 4% , ההופך אותו לחומר פריך, חסר משיכות כמעט בעט הריתוך החום הגורם למתכות להתפשט ואחר כך להתכווץ בקירור, גורם לברזל יציקה להיסדק. אלקטרודות מיוחדות המכילות בעיקר ניקל  - חומר בעל משיכות גבוהה - מיועדות לתת מבנה יותר גמיש באזור הריתוך, אך גם אז לא מובטחת הצלחה.

מזהים את סוג היציקה ,ישנה יציקה לבנה שבה הפחמן מקורו בצמנטיט , ויציקה אפורה שבה מקור הפחמן הוא גרפית.

לגבי יציקה אפורה: מזהים אלקטרודה המתאימה לחוזק הנדרש ואם נדרש ייבוש. יוצרים מדר\פאזה מתאימים על מנת ליצור חדירה מלאה בחלק השבור.

  • שיטה 1: ריתוכים קצרים של עד 2 ס"מ על מנת לא ליצור מאמצי התכווצות. שחרור מאמצים על ידי הלימות קטנות על התפר, השחזת התפר לניקוי פינות חדות למניעת ריכוז מאמצים.
  • שיטה 2: לצפות את חלקי המדר בשכבת אלקטרודת יציקה כמקשרת עם הדגשים בשיטה 1, ואז את התפר המחבר לעשות עם אלקטרודה נוספת שונה העונה על תכונות חוזק ו/או תכונות מכניות  נדרשות.
  1. 10
    לפני שאתחיל, אבדוק מה סוג החומר ומה השימוש הנעשה באזור בו נדרשת השלמה.

לדוגמה – אם מדובר בחלק עליו מופעלים לחצים/שחיקה מכאנית או מזרימה של חומר וכד' בהתאם לכך אבחר אלקטרודה מתאימה ברמת חוזק גבוהה מהמתכם או שוות ערך עד כמה שניתן. נבצע השחזה של אזור הריתוך – חימום מקדים במידה והחלק עבה מעל 12.7 מ"מ ונבחר אלקטרודה בעלת קוטר נמוך ונבצע תפרים/זחלים צרים וקצרים למניעת חחימום יתר עד למילוי של כל המקום. לאחר מכן נבצע השחזה ו/או נשלח לחריטה עד לגובה פני השטח הנדרשים. מומלץ להתייעץ במקרים אלו עם גורם מבין ובעל ידע.



נשמח להרחיב בנושא,

צוות המכללה לריתוך

074-70-30-600


שיתוף:

חייגו אלינו

המכללה לריתוך